lørdag den 5. marts 2011

En rigtig udedag

Så har jeg haft en rigtig forårsdag i haven. Vejret har været intet mindre end fantastisk. Jorden er stadig lidt for blød, og frossen enkelte steder. Men jeg fik gravet nogle små knolsellerier op, og de sidste gulerødder. Gulerødderne skal mor have, hvis hun vil, til rådyrene i "deres" skov.

Jeg fik revet en masse af de visne sommerblomster op, og placeret dem i tønden. Når tiden kommer, skal de tærre pinde nok få sat godt gang i afbrændningen.

Jeg fik også ordnet de to minibede oppe ved huset. Det venstre med blåbærbuske, hvor knopperne er godt på vej. Det højre med boysenbærbusken, som lige nu bare er nogle ultralange stængler. Jeg ville flytte dem ud på græsset, mens jeg fjernede ukrudtet, og opdagede i den forbindelse at toppen havde slået rod flere steder. Jeg plantede dem selvfølgelig igen, det vil da være glimrende med to ekstra planter ud over den jeg har. Om en måneds tid klipper jeg dem fra moderplanten, og så må jeg se, om de vil vokse videre.













Nu hvor sneen næsten er væk, kan jeg rigtig se, hvordan haven er ved at blive grøn af alt det forkerte. Men en del "rigtigt" er også ved at skyde frem. Rabarberne titter op, og det ligner en nedgravet rød bordtennisbold. Det er selvfølgelig de første skud, der er på vej op. Og jeg glæder mig. For i år skal jeg trække løs af dem og lave en masse lækkert med dem i køkkenet.



Herhjemme har jeg, efter mislykkede bagerier, trøstet mig selv, ved at så lidt forskellige meloner. Der faldt nogle gratis frø ned i hatten, og det skal da lige afprøves. Jeg ved ikke om jeg vil have dem i haven/drivhuset, men lige nu får de lov at spire, hvis de vil, og så beslutter jeg mig senere hen. En af dem er jeg dog spændt på. En Metki. Det er en melon, men ligner og smager som agurk. Gad vide om der kommer noget godt ud af det.

Jeg tror jeg skal i køkkenet igen - måske lidt hjemmebagt knækbrød kan rette op på de andre fiaskoer.

Ingen kommentarer: