torsdag den 10. marts 2011

Forspiring år 2

Ja, så er Der godt gang I haveforberedelserne. Jeg har været igang med at forspire forskellige blomster. Studenternelliker og akelejer i forskellige sorter samt duftcephalophora. Intet af det er rigtigt vokset til. Men det er også tidligt, og når frøene har spiret, sætter jeg dem ud på min lukkede altan, væk fra stuevarmen, men stadig ikke for koldt (håber jeg). Når kravlet ikke vil vokse til, er det godt der er de lilla blomkål, som er ved at komme ud over kimstadiet.

I dag har jeg lagt mine georgine-knolde til forspiring (eller dahlia, som de nu oftest kaldes - jeg kan bare bedre lide navnet georgine). Jeg såede dem fra frø sidste sommer, så jeg havde egentlig ikke forventet noget af knoldene. De har ligget vinteren over i en flamingokasse på min altan, uden jeg havde gjort noget særligt for at banke jorden af. Jeg havde halvt ventet, at de ville rådne/mugne, men alle ser fine ud, og de fleste er begyndt at skyde. Så jeg har måske udfordret skæbnen ved at brede dem ud og give dem lys. Nu får vi se. Ellers må jeg så resten af frøene fra mor og far.

Det er kun 3. sæson jeg har haven, og første år nåede jeg ikke at spire noget som helst, for jeg købte først haven i juni. Så jeg har ikke prøvet det med georginer før. Og det med at så, var første år (for alvor) sidste år. Jeg ved ikke om jeg griber det hele rigtigt an (jeg ved, jeg nok er for tidligt ude, men det er trods alt senere end sidste år), men det er vel også bedst bare at prøve sig lidt frem, med gode råd fra mor og far og lidt snusen rundt på nettet.

Ingen kommentarer: