onsdag den 25. juni 2008

Sankt Hans og heksen

I mandags var det Sankt Hans aften. Sankt Hans er kort for Johannes Døberen, hvis dag er d. 24. juni, men fejres i Danmark aftenen før. Sammen med mine forældre og bedsteforældre tilbragte jeg Sankt Hans aften i sommerhuset ved Dalbybugten. Jeg fangede nogle fantastiske billeder af bålets heks. Heksen repræsenterer ondskab, og ved afbrænding sender man begge til Bloksbjerg.

Wikipedias forklaring på "heks" er meget trist og temmelig langt fra den forestilling, der fra barndommens bøger ligger lagret i baghovedet. Der havde hekse vorter på næsen og spids hat på hovedet. Jeg kan især huske en bestemt bog om heksen Belladonna. Hun kunne kun trylle hvid magi, men længtes forfærdeligt efter at være ligesom de andre hekse, der alle var sorte som kul. Hun var nemlig forelsket i den store troldmand, og hvordan skulle han billige en hvid heks? Gid jeg kunne huske bogens navn.

Ingen kommentarer: