lørdag den 20. juni 2009

Givskud zoo

Jeg havde givet far en tur til Givskud Zoo i fødselsdagsgave. Det er efterhånden noget tid siden vi har været der sidst. Udfugten blev planlagt til i dag. Jeg bagte kage og lavede lækre sandwich efter farmors opskrift. Slik, frugt og drikkevarer blev også pakket ned. Planen var at spise frokost ved Bindeballe Købmandsgård.

Da vi ankom startede vi med at tjekke Bindeballe station ud. Her var gamle toge og bygninger som frivillige var i fuld gang med at restaurere. Efterfølgende besøgte vi købmandsgården på den anden side af vejen, som var dels gammeldags købmand, dels museum. Vi tilbragte lang tid derinde, fordi varerne bragte minder frem hos mor og far, og mange historier kom på bordet. Særligt møblerne mindede far om sin lærertid. Han stod i lærer et sted hvor de brugte kontormøbler som f.eks. skrivepulte fra starten af 1900-tallet. Mange ting mindede mor og mig om morfar og mormor, især ting der havde været anvendt i bagerbutikken. Vi kørte mod Randbøl og fandt en dejlig naturgrund med et borde. Jeg dækkede op med dug, grønne tallerkener og rød/hvidstribede servietter. Det blev en hel lille fest. Det var SÅ hyggeligt.

I Givskud zoo var der mange dyr, der ikke var til at stå for. Se bare berberaberne. Vi fik fortalt, at hannerne er gode til at passe unger. Mest fordi det er et statussymbol. De kan godt finde på at "stjæle" unger fra hinanden. I Givskud kan man gå inde i abernes indhegning. De er søde, men kan vist godt være lidt frække over for hinanden. Sker det, sættes de i karantæne til de opfører sig ordentligt. Minder det om noget???

Men mit favoritdyr er nu alligevel giraffen. De er på en gang ranglede og sære, facinerende og spændende. Her kunne vi køre ind i deres område, hvor de gik sammen med bl.a. zebraer (som i øvrigt er næsten lige så fantastiske som giraffer). I dag var nogle af girafferne nysgerrige og stak næsten hovederne ind i bilerne. Desværre ikke ind til os. Jeg ville give meget for at få lov at prøve at klappe en giraf.

Der var selvfølgelig masser andre fantastisk dyr, men jeg vil lade dem ligge for denne gang. Hjemturen gik ufatteligt hurtigt - kun afbrudt af parkering ved Lillebæltsbroen, hvor vi nød resterne fra frokost og et par bananer. Der var en fantastisk udsigt, og blev vi trætte af den, kunne vi blot studere Cirkus Arenas ankomst til pladsen.

Det var en dejlig dag, med en masse gode oplevelser og flot natur - især de stykker vej vi tilbagelagde på Marguritruten. Og så skal det lige nævnes, at på hjemturen kørte vi igennem Jelling - en af mine yndlingsbyer pga. runesten og gravhøje (se indlæg for ca. 3 uger siden).

Ingen kommentarer: