lørdag den 27. juni 2009

Dag 5 & 6 i haven

Fantastisk haveforening
Der er allerede sket meget med haven. Der kommer stadig mange positive bemærkninger fra de andre haveejere, de kan også se det. Nu ligger min have lige ved indgangen, så jeg tror det glæder mange, at der sker noget. I går, fredag, oplevede jeg virkelig, hvad det er for en kolonihaveforening jeg er kommet ind i. Jeg var ved at gøre klar til de hindbærbuske jeg havde fået tilbudt, da jeg faldt i snak med naboen i nr. 12. Han foreslog at komme ind og tage det værste græs/ukrudt med sin motor-plæneklipper. Og lidt efter, da jeg kommenterede min utilfredshed med den tidligere ejers hækkeklipning, nævnte han, at han da også lige kunne trimme hækken med sin motoriserede hækkeklipper. Hvor helt igennem fantastisk var det. Det betød dog, at jeg ikke rigtig kom hjem og fik aftensmad. Man smutter jo ikke, når naboen knokler i ens have. Ikke nok med det. Naboen til den anden side, tilbød mig frø, hvis jeg ville forsøge at så lidt. Hvor imødekommende kan man regne med folk er? Jeg er i hvert fald blevet modtaget særdeles forment.

Hindbær
Jeg var dog lige nede og hente hindbærene. Jeg havde grave noget afskærmning ned i det 2x2m store bed, for at hindre rødder og skud i at brede sig alt for meget. Det blev ikke helt pænt, men måske jeg kan få mor eller far (eksperterne) til at hjælpe mig med at rette hjørnet op på et tidspunkt. Jeg fik tilbudt 4 buske, men lavede plads til 6, fordi jeg også gerne vil anskaffe et par hindbærbuske med gule bær. Men da Nicki (den ene halvdel af dem der havde tilbudt mig dem) så at der var plads til 2 mere, ja, så fik jeg da bare 2 mere. Nu må jeg bare sørge for at vande dem godt.

Der bliver lidt at køre væk
Det er ikke til at komme udenom. Der bliver mange sække at skulle skaffe mig af med. Men den tid den sorg. Jeg håber far kan komme med traileren en dag, men da mor og far skal flytte i den næste måneds tid, så regner jeg ikke med noget der. Jeg fortsætter bare med at bygge fort af affaldssække. Der skal nok komme en del flere. Tror jeg er oppe på omkring 25 stk.

Farmor - en ren havemaskine
Her til formiddag havded jeg besøg af farmor og farfar. De ville rigtig gerne se hvad jeg har rodet mig ud i. Så de kom forbi. Og farmor ville også gerne hjælpe lidt med noget havearbejde. Så mens farfar sad og holdt øje med at vi fangede alle mælkebøtterne, rensede og gravede farmor og jeg bedet ved siden af huset med de 2x bonderoser (også kendt som pæoner), 2x astilber og 2x roser. Der hvor naboen og jeg i går skilte os af med et noget vakkelvornt espalier med vinplanter. Det er næsten ikke til at kende igen. Flot er det blevet. Og farmor var næsten ikke til at stoppe igen. Vi måtte aftale, at hun kunne komme igen i næste uge, for farfar ville gerne hjemad. Så nu får jeg besøg af en gartner/havemaskine i næste uge - så kan vi gå i krig med bedet ved siden af, eller et af de andre bede i haven.

Ingen kommentarer: