lørdag den 5. februar 2011

Duftcephalophora


Så gik det ikke længere. Jeg kunne simpelthen ikke vente mere. Jeg er begyndt at forspire. Ikke meget, bare lige nok til at jeg har noget at gå og kigge til. Jeg fandt endda frø, som skulle sås inde i februar/marts, så jeg kan næsten sige, at jeg ikke er for tidligt ude. Bortset fra den desperate lille detalje, at jeg har jagtet en vækst, som skulle igang nu. Jeg fandt den i går. Duftcephalophora. En lille gul blomst, som jeg, efter jeg adskillige gange har kigget på den indkøbte frøpose, er kommet til at synes bedre og bedre om. Små gule bolde, der har det mest charmerende navn, når man har sagt det et par gange, og lært det at kende. Og jeg har altid elsket farven gul. Jeg har også en forestilling om, at de skal plantes bagest i haven mellem kæmpeverbena. Kæmpeverbenaen er også en plante, som jeg forekskede mig i forrige sommer på en tur til Langeskov Planteskole med mor. Dens blomster er små lilla kurve, og dens stængler er lange stive og kantede strittijarverter (et ord mor ind imellem bruger, men som vist ikke kan findes i Retskrivningsordbogen). Den har ikke mange blade, og de der er, sidder nedest og er små og aflange. Derfor tænker jeg, at sidste års kæmpeverbenabed skal krydres med gule duftcephalophora.

Nogle vil måske tænke "hmm... lilla og gul", men det er min have, og jeg bestemmer. Den bliver ikke farvekoordineret. Jeg sætter planter hvor jeg har lyst, og der hvor det nu falder mig ind. Jeg overvejer endda også, om det lange med mellem havegangen og græsplænen skal plantes til med forkultiverede blomster i en stor og ukoordineret symfoni. Nu ser jeg hvad jeg får lyst til, når forårssolen viser sig, og vi nærmer os udetid.

Nu hvor jeg har været omkring blomster og min mor, så vil jeg lige nævne (jeg håber, det er ok med dig, mor) at jeg har mor mistænkt for at have haft det som mig. Jeg fik sidste år nogle af hendes frø, som var til overs fra tidligere. Texas-salvie og Duftheliotrop. Hun har fortalt at lige netop de blomster er fantastiske. Nu har jeg set, at også de skal forkultiveres tidligt. I marts. Måske har hun også forelsket sig i dem, fordi de gav hende mulighed for at starte inde tidligt. Hvis jeg har plads for alle de tomatplanter der skal i gang i marts, så vil jeg også prøve om nogle af min mors favoritter vil spire.

1 kommentar:

Henrik sagde ...

Hej Kristine.
Bloggen har vist fået en make over. Vinteren går på hæld, 2 timer længere dag allerede.
Vi skal til at så diverse planter så måske vi kan finde ud af noget bytte.
Jeg kan tilbyde lidt forskellige lavedel planter, måske staude valmue og ca. 45 andre varianter.
Hvor er det lige du har have henne.
Henrik