fredag den 3. august 2012

Akvadukt fra antikken


Så har jeg endnu en dag uden planer til ren afslapning. Jeg besluttede alligevel at fortsætte den gåtur, jeg ikke synes jeg færdiggjorde forleden aften. Da jeg nåede teatret, tog jeg vejen der svingede til venstre i stedet for til højre mod 'The monastary'. Denne tel førte til 'Eupalinian tunnel'. Uden helt at vide hvad det er, tænkte jeg, at det måtte være noget, siden der var skilte dertil helt nede fra byen, og der var en konstant strøm af biler dertil. I går til frokost, fortalte de svenskere jeg sad til bords med, at de havde været der, men at der havde været lukket. Lige inden jeg kom frem, kom en far og hans knægt gående i modsat retning. Faren sagde 'Is it you from the boat yesterday?' Vi havde siddet ved siden af hinanden på soldækket. Han sagde i forbifarten, at det var meget spændende og køligt. Jeg havde på fornemmelsen, at det nok var en akvadukt. Og heldigvis havde jeg euro med mig, for det kostede 4. Jeg skal studere brocuren nærmere ved poolen senere, men ganske rigtigt, så var det en gammel vandledning, som har været bygget ca. 550 bc og har været anvendt i mindst 1100 - indtil den kalkede til. Man kan komme måske 100 meter ind, inden den lukkes for besøgende. Og man skal være lidt opmærksom. I starten kunne jeg næsten ikke komme frem med mine brede skuldre, og jeg skulle gå lidt foroverbøjet. Og da tunnelen blev bredere, blev den også glat. Der var ret svalt. Nu vil jeg fortsætte min tur længere op ad bjerget. Hvis jeg støder på klosteret, er jeg spændt på, hvor meget der er at se. Er ret ærgelig over, at jeg har glemt længere klude. For hvis det er som i Spanien, Italien og Thailand, så er det respektløst at besøge hellige steder iklædt så lidt tøj. Men jeg går altså ikke ned og op igen.

Ingen kommentarer: