mandag den 20. maj 2013

På farten i Pinsen

Det har været en dejlig pinse. I går var jeg ved Dalby sammen med mor og far, hvor vi hyggede og fejrede fars fødselsdag. I dag tog jeg først til spinning, og så til gartneren i Nonnebo, hvor jeg købte planter til at fylde drivhuset.

Da jeg kom i haven med planterne, var min nabo godt i gang med drivhuset. Jeg har tilbudt, at han kan få sine planter ind i mit drivhus, når han nu ikke kan få bygget et selv. Så han har fyldt plader i den vinduesramme, som ikke har noget glas, og han har flækket en dør sammen. Kønt er det ikke, men jeg tror det virker efter hensigten. Da jeg kom, havde han haft flisegangen i midten oppe, og han har brændt myrer og myreæg af med gasbrænderen. Sammen lagde vi filt på jorden - det skal nok holde ukrudtet nede. Han har også lagt fliserne om uden for døren, så det er nemmere at komme ind. Det er helt fornemt.

Så fortsatte jeg med at ordne det tredje af fire bede i køkkenhaven for ukrudt. Jeg har både frø og kålplanter, og jeg havde planer om at nå at få det hele i jorden i dag. Men jeg fik kun plantede mine 3 nye fine squashplanter. Jeg måtte omprioritere - jeg besluttede mig nemlig for, at jeg hellere ville have mine 12 drivhusplanter i jorden, nu når jeg havde fået dem købt og drivhuset var klart.


Jeg er ikke sikker på, at planterne ville kunne klare varmen i deres potter. Temperaturen har været helt oppe på 54 grader i drivhuset i dag, hvis man skal tro termometeret. Og det er vist også lige lidt i overkanten. Men nu får vi se. Planterne fik i hvert fald tildelt deres plads.


Havegangen er også blevet flot. Den har jeg ikke lavet i dag. Tulipanerne blev lagt i efteråret, og for uges tid siden lagde jeg georgineknolde hele vejen op til huset. Tulipanerne er simpelthen så kønne, og jeg står tit stille og betragter de små skønheder.


Rabarberbedet er også begyndt at ligne noget. Det er klart, at de tre gamle planter er kongerne i bedet. Men de små nye kommer også godt efter det. Det skal nok blive flot. Og der skal nok blive rigeligt med rabarber. Formålet med at plante så mange rabarber, var ikke at producere flere stilke til køkken og fryser, men derimod at få plantet det lille område til, så det bliver så vedligeholdelsesfrit som muligt. Nu har jeg forsøgt at så alt muligt, og det eneste, som er lykkes på den plads, er rabarber og ukrudt. Jeg tror, det bliver et imponerende bed næste år. I hjørnet ses en sommerfuglebusk i potte. Planen er, at den skal i jorden på fredag, når mor kommer og hjælper mig færdig med et af de bede, vi begyndte på, for et par uger siden. Bedet skal nok kun indeholde 2 sommerfuglebuske, og med tiden måske noget bunddækken.

Ingen kommentarer: