mandag den 26. juli 2010

Frans af Assisi


Jeg har været meget i tvivl om, hvad der skulle være dagens billede. Mig selv foran Basilica de San Francesco eller mig og en indkøbt nøglering/øloplukker/ negleklipper med et billede af Frans af Assisi til Kevin, som ellers ville låne min negleklipper! Men tilbage til dagens begyndelse. Vi bor i kommunen Assisi i en dal for foden af nogle bjerge, og vi startede med at gå op ad det bjerg, hvor Assisi by ligger. Jeg tror sjældent jeg har set noget så smukt. Det virkede umiddelbart som en lang tur, men vi kunne hele tiden se byen, og den kom tættere og tættere på. Alle gader i byen er stejle, men vi nåede til Basilicaen, som består af både en overkirke og en underkirke, samt Frans' grav i et gravkapel. Her skal vi fejre messe i morgen. Basilicaen er udsmykket med frisker (hedder det mon det?), malet med de mest fantastiske farver - det hele bygget og malet i løbet af 1200-tallet. Der var vi danskere vist kun nået til gravhøjene. Vi blev vist rundt af broder Theodor, en dansk fransiscanermunk, der bor her i Assisi. I eftermiddags viste han os rundt i byen, og vi så flere kirker - af og på med lange bukser og tørklæde om skuldrene, ellers blev vi ikke lukket ind. Vi så bl.a. kirken hvor Frans og den hellige Clara blev døbt, den lille stald, nu kapel, hvor Frans ifølge legenden blev døbt samt gaden som den danske digter Johannes Jørgensen fik opkaldt efter sig. I løbet af dagen blev der også tid til at gå i utallige souvenirsbutikker, hvor jeg fandt en bog om Assisi og den nævnte negleklipper. Vi spiser her hos søstrene, og var derefter ude og få en øl og en is. Især det med isen håber jeg bliver en tradition der varer ugen ud. Mine ben er helt ødelagte, men jeg forsøger at holde lav profil, da alle andre virker forholdsvis friske! Det er heldigvis ikke så varmt som vi havde frygtet, omend det er rigeligt. Inden vi tog fra Danmark var der lovet regn i morgen, men det er der forhåbentligt lavet om på i mellemtiden. Vi skal tidligt afsted i morgen, da vi har kapret en lokal bybus op til Basilicaen, hvor vores dag starter med en messe.

Ingen kommentarer: