tirsdag den 27. juli 2010

Tour de Frans


Dagen startede tidligt med busadgang 7.20 og messe i gravkapellet ved Frans af Assisis grav i Basilica di S. Francesco. Herefter delte vi et minimorgenmåltid ud, og de fleste nåede lige at turbo-besøge en café eller lignende, efter en smule mere til skrutten, inden vi mødtes til dagens store udfordring. Vi skulle vandre op, op og atter op ad et bjerg, til en øde grotte, hvor Frans yndede at trække sig tilbage til. Dørene og gangene i grotten var så små, at tasken måtte af, og jeg måtte bukke mig, for at snige mig igennem. Udenfor var der den smukkeste udsigt, og det var tydeligt, at mange var kommet der igennem tiden for at bede - man havde kradset små kors ind i klipperne, eller efterladt små kors lavet af grene for hver bøn. De ca. 5 km ned igen virkede, logisk nok, knap så lange som opad. Vi skulle se den kirke, som Frans byggede, efter Gud havde fortalt ham, at han skulle genopbygge kirken. Først senere indså han, at det var i overført betydning. Men kirken blev bygget. Kirken lå ned af en stejl bakke, og jeg var lige ved at blive overtalt til at gå hjem, for at slippe for at skulle op ad bakken igen. Der kunne ikke være mere end halvanden km hjem, mente Rasmus F. Heldigvis klatrede jeg de 500 meter op til bussen, kom hjem længe før Rasmus, og vandt derved en is. Eftermiddagen gik med først endnu du besøg i Basilica di Santa Maria degli Angeli for at se kirken bygget uden om det lille kapel, i den lille hytte, Frans boede i sammen med sine medbrødre. Senere var der hygge og spil mens det stod ned i stænger, og senere endnu Stratego på søstrenes fine græsplæne med oliventræer. I morgen har turen mod Rom. Tak spids mine ben og knæ trænger til en dag uden alt for meget vandring. Vi har i øvrigt anskaffet os en pose fuld af vabelplaster til uddeling til turens deltagere. Vi har en mistanke om, at hvis der var mange der efterlyste det her i øvrigt Assisi bliver det bare flere i Rom. Selvom det bliver spændende at komme til Rom, som jeg stadig betragtes som den mest spændende by jeg har besøgt, så er det trist at sige farvel til smukke Assisi. Bare vent til I ser billederne.

Ingen kommentarer: