mandag den 8. juli 2013

1 kg frugt i gryderne

Efter spinning drønede jeg i haven for at plukke de fine solbær. Busken er ved at blive en størrelse, hvor det er noget ved. Eller... Der er i hvert fald bær at plukke. Imens jeg plukkede overvejede jeg ribsene. Buskene er stadig meget små - jeg ved ikke, hvor godt de har det. Jeg tror, de skal forkæles. Af en eller anden grund, har fuglene skånet de fleste røde ribs. Og de spiser slet ikke de hvide. Jeg endte med også at finde et par håbefulde jordbær under valnøddetræet. Planterne i skygge, har det faktisk bedst. Også lidt af de helt små hvide jordbær kom også i posen. Jeg har ordnet det hele - sad med benene oppe og et opvaskefad med bær i skødet - og ribbede ribs imens jeg så Frihuset. Da jeg kort stod med jordbærrene i køkkenet, besluttede jeg at fryse hele baduljen. Både fordi det er sent, og fordi jeg stadig har bl.a. et glas af det mest fantastisk jordbær/rabarbermarmelade tilbage. Den opskrift må jeg hellere få skrevet ned, mens jeg husker den. Men bærrene er så fine, som de ligger mikset i fryseposen. Engang, nok til efteråret, bliver de sikkert også til lækker marmelade.

Ingen kommentarer: