søndag den 14. juli 2013

Jordbær rescue

Jeg har været lidt ked af mit jordbærbed. Det er ikke fordi jeg kun har fået få bær, det kan jeg leve med. Men bedet kom ret hurtigt til at se jammerligt ud. Og nu vil jeg jo egentlig gerne have lidt flere bær. Så jeg har gået og spekuleret lidt, og også undersøgt, hvordan jordbær trives bedst.

Man lærer jo hele tiden. Og jeg har grebet det forkert an på alle mulige måder. For det første har jeg jo ikke fået fjernet alt ukrudtet. Og for det andet har jeg ikke vandet, for det mente jeg at have læst, at man ikke måtte, så længe der var bær. Forkert - man må ikke gøde, så længe der er bær. Men det er vigtigt at vande i tørre perioder. En anden ting jeg aldrig har gjort, det er at klippe jordbærrene ned, efter endt bæring. Måske var det det, der gik galt med Hannes Senga Sengana, som hun forærede mig. De røg sidste år til fordel for honoye. Jeg er ret glad for sorten. Jordbærrene er store og det er planternes blade også. Men nu ser de alt for visne ud, end jeg synes er sjovt. Så jeg har gået og spekuleret på, hvordan jeg rigtig kunne forkæle dem. Og det er de blevet i dag.


Alt ukrudt er fjernet og de fleste udløbere og gamle blade er klippet af. Jeg troede ikke jeg kunne nænne det, men da jeg først så, hvordan der titter nye blade frem, så gik der helt sport i det. Nu håber jeg ikke, at jeg er gået for hårdt til værks.
Så har jeg været i Plantorama og købe champost, som er både jorddække, jordforbedring og gødning i et. Og så er det garanteret frit for ukrudt. Næsten for godt til at være sandt. Hvis det virker efter hensigten, så vil jeg ikke udelukke, at det skal bredes ud andre steder også. Jeg købte 100 liter, med den klare forventning, at det var nok. Men jeg må sande, at der nok skal 2, måske 3, poser mere til. Men det passer fint. For de bagerste planter, som før dagens første øvelse, ret hård beskæring af valnøddetræet, befandt sig i skygge, skal have lov til at forære mig de sidste fine bær, inden jeg også klipper dem tilbage. Og til den tid, kan jeg hente et par poser mere. Umiddelbart er jeg ret glad for dagens resultat.

Ingen kommentarer: