søndag den 28. juli 2013

Haven - what´s not to love

Det er søndag, og jeg har stort set ikke lavet noget af det jeg havde planlagt. Til gengæld synes jeg, jeg har lavet enormt meget andet. Jeg tog i haven ved 3 tiden, og hoppede rundt fra det ene til det andet. Jeg fik endelig ordnet min side af drivhuset - spanden på billeder viser, hvor meget jeg fik barberet agurker og tomater. Nu håber jeg ikke, jeg fik skamferet dem til døde, men at de vil knokle endnu mere, for at give mig flere af de lækre tomater og agurker.

 
Så plukkede jeg jostabær. Det er første år, jeg har plukket af de to buske. Bærrene er et kryds mellem stikkelsbær og solbær.

 
Jeg tog hjem ved halv 7-7-tiden, og lavede lækker mad. For tiden spiser jeg stort set ikke et måltid, uden det indeholder lækkerier fra haven. Så i dag har jeg både spist gulerod-rødbedesalat til frokost med lune pandekager og agurk fra drivhuset. Til aften fik jeg lavet mig en lækker tomatsalat med tomater fra drivhuset og rødløg fra haven, og kartofler fra i går (også fra haven) ristet på panden (med en lækker medister med bacon og ramsløg fra Løgismose).
 
Da jeg var blevet mæt drønede jeg i køkkenet for at tage mig af bærrene. Men jeg fik lidt problemer med at finde en spændende opskrift til jostabær, så jeg besluttede at fryse dem.
 
Så kastede jeg mig over de mange halvstore squash, som jeg også har hjembragt her i løbet af weekenden. Jeg rev og ternede dem. Det blev til 4 poser af 200 gr groft revet squash til mit yndlingsbrød, 4 poser af 400 gr fint revet squash til squashkage og en pose af lidt mere end 600 gr tern til gryderetter. Alt sammen endte i fryseren. Hurra for mors foodprocessor, som klarede alt på nær tern. Nu mangler jeg desværre snart plads i fryseren, hvor de 4 skuffer primært er fyldt med rabarber, squash og bær fra haven, forskellig hjemmelavet saft i fryseposer fra i år, og bønner og bærsaft fra haven sidste år. Sidstnævnte skal jeg snart have gjort noget alvorligt ved. For årets bønnesæson er ikke engang startet endnu. Jeg er glad for, at jeg trods alt fik et nyt køle/fryseskab, da jeg flyttede ind, med mindre køl og mere frys.
 
Efter en halv opvask har jeg kapituleret. Nu vil jeg se lidt fjernsyn, inden jeg falder i søvn. I morgen starter sidste uge på arbejdet inden min ferie.

Ingen kommentarer: