fredag den 23. august 2013

Årets traditionsrige udflugt

I dag har jeg igen været på tur - denne gang med både mor og far. Det er min sidste feriedag i denne omgang, og det hele skulle passe med, at vejret var perfekt. Planen var at kører over Storebælt, og så stik nord op af Sjællands vestkyst mod Kalundborg. Der har jeg aldrig været. Første stop skyldtes akut nysgerrighed - Mullerup havn. Billedet er fra stranden umiddelbart ved sideb af. Quinto ville noget hellere snuse rundt, end sidde model ved siden af mig. Men han gjorde det villigt alligevel. Skønt.


Næste stop på turen blev endnu en havn i Reersø. Vi havde lidt snak om, om der var tale om en sø, eller om en opdæmmet ø. Stoppet blev dog kun ganske kort, og jeg var den eneste, der steg ud. Og det var kun for at tage et par billeder af nedenstående skilt, som vi syntes var enormt sjovt - nogen har ikke den største tiltro til "herrerne".

Så fik jeg lov til at vise vej. I min vandrebog havde jeg læst lidt om Røsnæs, som er Sjællands vestligste punkt. Det ligger lige nord for Kalundborg, men det var turen vejr. Vi fandt et fantastisk sted at spise vores medbragte mad. Det blev lækre hjemmelavede sandwich på stedet. Hunden måtte dog holdes i kort snor, da skrænten var temmelig høj. Men det var en dejlig frokost.

Og efter frokosten fulgte vi noget af vandreruten gennem en skov, og ud til spidsen, hvor fyrtårnet stod. Og tilbageturen gik langs stranden, hvor Quinto selvfølgelig fik lov at gå i vandet.

Der var så kønt, at jeg måtte få far til at stoppe bilen på vejen, så jeg kunne komme ud og tage nogle billeder. Der var marker helt ned til vandet, hvor der gik flokke af køer.

Så kom vi til Kalundborg, hvor vores egentlige mål var den 5-tårnede kirke. Den var så fin, og vi gik en tur rundt om den. Da vi var kommet rundt undrede vi os over, at der ikke var nogle døre - fandt alligevel en lidt lille dør af en kirkedør at være, men den var låst. Da vi igen sad i bilen, lokkede jeg far til at køre op forbi kirken, men vejen var blind, så vi måtte vende på kirkens P-plads. Og hvad ser vi? Vi er selvfølgelig vadet lige forbi kirkens hoveddør - som var åben. Så mor og jeg måtte alligevel lige ind og kigge, mens hunden og far blev i bilen. Kirken var overraskende lille, men ret hyggelig indvendig.

Vi kørte mod Tissø, og fandt en rasteplads med en farlig fin udsigt over søen. Jeg havde squashkage med, og mor kaffen. Vi hyggede os lidt, og så satte jeg mig på græsset med den rastløse Quinto, og håndfodrede ham. Det var rigtig hyggeligt. Jeg tror mor har taget nogle sjove billede af mig og en meget ivrig Quinto.

Og efter den sene eftermiddagskaffe vendte vi næsen tilbage mod Odense.

Ingen kommentarer: