torsdag den 29. maj 2008

WYD05 Køln V - Pavemessen

Så slutter jeg min lille føljeton med at fortælle om Pavemessen på Marienfeldt. I samlet flok vandrede vi alle mod Marienfeldt. En stor mark, hvor der var lavet en høj til scenen. Repræsentanter fra deltagende lande havde ved et forberedende møde medbragt en smule jord fra deres hjemlande, som var blevet brugt til at bygge højen med.

Da vi kom frem, var vores pladser taget. Vi opgav at smide folk væk, og prøvede af presse så mange ind på området som muligt. Resten af os slog os ned lige udenfor området med udsigt til en storskærm. Der var ganske enkelt ikke plads nok til de op imod 1 million unge katolikker.

Aftenen sluttede med vigilie med Paven, hvor alle tændte små stearinlys. Det var smukt at se de ufatteligt mange små lys. Så var det tid til at sove. Jeg lagde mig til rette på mit liggeunderlag iført så meget tøj som muligt. Inklusiv regntøj, i soveposen, pakket ind i plastic. Til trods for småregn sov jeg natten igennem.

Næste formiddag ankom Paven endnu engang og fejrede Verdensungdomsagen med en højtidenlig messe. Verdensungdomsdagen sluttede med, at Australien blev offentliggjort som næste værtsby. Efter messen fulgte et kaos af mennesker, der alle vandrede de mange kilometer af de samme stier ud mod ventende busser.

Vi var ikke de eneste, der ville ud af Køln, så vi kørte længe i kø, og blev forsinkede. Vi kørte hele natten hjem. Jeg skulle på arbejde kl. 5.00 eller så snart jeg kom til Odense (rengøring, for de der har glemt det, eller ikke ved det), men måtte ringe og beklage. Jeg må indrømme, at jeg ikke var super ked af, at jeg ikke nåede på arbejde.

Ingen kommentarer: