fredag den 4. juli 2014

Sommerhusstemning

Vi havde besluttet os for at spise morgenmad ude. Vi fandt den fine cafe med "Breakfast" på skiltet. Vi fandt en plads med en skøn udsigt, og bestilte. Her til morgen stormede det. Og jeg frøs. Så jeg hentede trøjer, imens vi ventede på maden. Vi fik ikke alle de ting, vi havde bestilt, og var enige om, at Kasias morgenmad er meget bedre. Hvis vi spiser morgenmad ude igen, så tror jeg, at vi prøver et andet sted.
Vi ser mange ting, når vi går igennem byen. Nu ved jeg for eksempel, hvorda man soltørrer tomater.
Tilbage i lejligheden rustede vi os til en lille byvandring. Vi ville op på byens øverste punkt, hvor der står en lille kirke (måske er det kun et kapel). Byen er ret poleret "hernede" på underste etage. Der er mange fine hyggelige kroge med fin udsigt. Jeg undrer mig måske lidt over, at man ikke i højere grad tænker sikkerhed. Et lillecafebord med stole står fint på et tag - men uden afskærmning fra afgrunden (som i virkeligheden måske bare er et nyt tag, vi ikke kan se). 
Der er mange katte i byen. De virker ret dovne, og finder sig de sjoveste pladser til en lille middagslur. Jeg var ret vild med denne søde kat. Lige indtil Kasia kaldte den Hitler-katten. Vi har dog fået reaktioner hjemmefra - så nu er det en Chaplin-kat, og den har igen fået min stjerne. Den ligger så dejlig dovent - et perfekt billede på, hvordan dagen i dag har været.
Her i byen har beboerne virkelig fundet en måde at dyrke blomster, grøntsager og krydderurter på. Alle steder, der er det mindste plads, står en altankassen eller spand med planter. Her er f.eks. alle mulige udgaver af basilikum.
Og længere oppe i byen, hvor også bygningerne virker mere rustikke, ser det ud til, at tomater vokser som ukrudt. Men velkomment ukrudt - og så et det vel egentlig, i sagens natur, ikke ukrudt længere.
Alle veje fører til Rom. Det virkede bare som om, at vi skulle vælge vejene, som gik opad, så skulle vi nok finde vores mål. Til sidst kom vi til en række fine trapper. De tog os til byens højest beliggende kirke/kapel. Kadia vandrede endnu højere, op til flagstangen med det græske flag. Det har blæst så meget i dag, at jeg er sikker på, at havde det været hjemme i Danmark, så havde blæsevejret fået et navn. Så jeg sprang det sidste lille stykke over, og overlod oplevelsentil Kasia. Min højdeskræk vandt over min vilje - i hvert fald i denne omgang storm.
Så jeg satte mig på en lille hvid mur foran kirken, og nød udsigten over labyrinthbyens tage. Man kan næsten fornemme manglen på system. Og det er aldrig rigtig til at vide, om en trappe fører til den videre vej, eller om det er indgangen til et hus. For det hele ligner hinanden.
(Kasias foto)

Vi daskede i stille og roligt fototempo tilbage til lejligheden. På vejen så vi et sjovt motiv. Et stort skilt til "Milos Bar" og en tilhørende pil, der ser ud til at pege direkte ind i kirken. Jeg forsøgte at få et godt billede. Og på et af mine forsøg, er der et par på en motorcykel, der kører ind foran.  
Det sjoveste ved det billede er næsten, at Kasia ha taget et billede af mig, der tager billedet. Og de må være taget noget nær samtidigt.
(Kasias foto)

Blæsevejret i dag har været ret kraftigt. Efter vores gåtur, lavede jeg frokost. Og resten af dagen har vi ikke lavet ret meget andet, end at hygge med bøger og is og billeder her i lejligheden. Vi kunne begge mærke de forrige dages vandreture, og jeg tror, at vi begge har nydt dagen, det har haft udpræget sommerhusstemning over sig. Vi har lyttet til vindens susen i omkring os og jeg er gået ip og handle, hver gang vi har haft lyst til etbeller andet. Vi har begge forsøgt at lave billeder der viser stormvejret.
(Mit foto!!!)
(Kasias foto)

Her til aften hentede jeg take away mad. Vi ville gerne se Tuskland - Frankrig. Vi troede vi var heldige, at vi kunne se kampen "hjemme", for vi kunne ane fodboldspillere på skærmen. Men det forvandlede sig snart til sne, og vi gav op. Og kampen var ikke vigtig nok for nogle af os, til at vi orkede at gå ud og finde et sted at se kampen.
Vi fortsatte aftenen med at flade ud i vores lille lejlighed.

Ingen kommentarer: