fredag den 24. juli 2015

Chania, fyrtårn og tasker

Katrin er træt af at være syg. Så hun tog chancen og ville med ud og opleve noget. Så efter morgenmaden gik vi over for at tage den offentlige bus lige ovre på den anden side af gaden. Jeg tog et billede af hotellet. Det er et rigtig fint hotel - gaden er bare mere turistet end hyggelig.
Imens vi ventede fangede jeg endelig et billede af et Little Fun Train, som jeg har været ude i de sidste par aftener.
I Chania gik vi fra busstationen ned mod havnen, som skulle være meget hyggelig. På vejen passerede vi den kendte lædergade. Den ville jeg gerne gå en tur i.
Nede på havnen tog vi en kort pause i skyggen af en gammel moske, som nu fungerer som kunsthal. Jeg tog selvfølgelig billeder af havnefronten. Men den er så stor, kringlet og kroget, at der kun kan være en lille del af den på billedet.
Der er en meget lang mole med et fyrtårn for enden. Der ville jeg gerne ud, og da  Katrin spurgte, var jeg ikke sen til at sige ja. Det var møgvarmt, fordi vi desværre gik i læ for den kølende vind. og jeg tog en let skjorte på som lidt ekstra beskyttelse. Men der var også en fantastisk udsigt i stort set alle retninger.
Vi holdt et stop et sted med skygge. Der var også mulighed for at gå op ad fine trapper til nogle platforme. Det skulle jeg  selvfølgelig. Her oplevede jeg det klammeste på rejsen. I et hjørne lå en kæmpestor lort. Og jeg er sikker på, at det var fra et menneske, for der lå papir ved siden af den. Yak! Så da jeg kom ned til Katrin igen var det småting, at jeg så en rotte pilke ind ad et hul i væggen. Det var nærmest sjovt. 
Man kunne ikke komme op i fyrtårnet. Men jeg kunne komme op ad trappen til i dagen og få endnu et billede. Denne gang af molen vi var gået på.
Tilbage på havnefronten havde Katrin (og jeg ) brug for noget læskende. Vi havde set et sted med friskpresset appelsinjuice. Men Katrin var ikke mere tørstig, end hun skulle klappe en sød lille kretensisk vovse. Hjemme har hun jo selv en, der er importeret herfra. 
Jeg fik mit ønske opfyldt. Hvis du har læst indlægget, kan du selv gætte, hvor dette vidunder er fra. I løbet af dagen er jeg bare blevet mere og mere sikker på købet af denne oilskindstaske, som er produceret på en fabrik her på Kreta. Det kan godt være, at den senere får selskab af en mindre taske. Jeg kan ikke udelukke det.
Det blev det sidste i Chania for denne gang. Tilbage til Agia Marina med bussen. Og så endte jeg med min bog ved poolen. 

Ingen kommentarer: