onsdag den 9. juli 2008

Kulturchok Bangkok

Da vi naaede Bangkok og traadte ud af lufthavnen blev vi moedt af en tyk hedeboelge. Op imod 30 grader. Der ventede os en velkomstkomite af thaipiger, som haengte blomsterkranse med staerkt duftende blomster om halsen paa os. En bus koerte os ind til Bangkok. Paa vejen vaennede jeg mig til synet af alt det faldefaerdige byggeri, der saa ud som om, at det ville svoemme vaek ved naeste regnskyl. Men der var ogsaa utallige enorme billboards, skyskrabere, fornemme bygninger og kaempe parkeringshuse.

Vi blev indlogeret paa Pathumwan Princess Hotel, hvor vi fik et enormt maaltid mad. Det var kombineret cafebrunch og China Wok house. Laekkert. Vi havde 4-5 timer I Bangkok, og vi var nogle stykker der gerne ville se det store indkoebscenter, og andre der gerne ville gaa en tur. Vi kombinerede det og begav os fasted alle sammen. Vi blev overfaldet af taxachauffoerer. De var overivrige efter at hjaelpe os, og blev en smule fornaermede, fordi vi oenskede at udforske omraadet paa egen hand. Vi blev hurtige faerdige I det store flotte center. Det virkede som om de havde lukket, for der var ikke mange mennesker – selvom det ikke var noget problem at komme ind I butikkerne. Vi fortsatte ned af en hovedgade, og det gjorde virkelig indtryk paa mig. Slum og fornemt nybyggeri laa side om side. Paa gaden var smaa salgsborde med grillet koed, frugt, drikkevare. Tror det er godt, at der hverken findes smiley-ordning eller arbejdstilsyn. Gaden var en stor trafikprop af biler og knallerter. Knallerter ser ud til at vaere den hurtigste transportform. Togbaner er haevet over gadeniveau – de koerer naermest i himlen.

Vi kunne ikke naa ind til Bangkoks turistcentrum, men gaaturen satte tingene I perspektiv. Det er saa anderledes end hjemme. Der virker meget beskidt, og mange locale bar maske for munden. Forstaaeligt, for der lugtede ikke godt, og varmen og bilosen gjorde luften tyk. Men alligevel synes det vigtigt for dem, at der er veltrimmede, I nogle tilfaelde figurklippede, buske og traeer, som krydrer gadebilledet. Det var en overraskelse at se, hvordan de blev vedligeholdt med en gammeldags haekkesaks.

Da vi ikke gad gaa laengere, vendte vi om, og returnerede til hotellet. Jeg tog mig et bad, og sov halvanden time. Da jeg blev vaekkede kiggede jeg ud af vinduet. Der var en fantastisk udsigt. Jeg var paa 23. etage, og kunne se tunge regnskyer omslutte skysraberne I horisonten. Skyerne kom taettere og taettere paa, og selvom jeg var temmelig svimmel, kunne jeg ikke faa oejnene vaek.

Jeg var overbevist om, at jeg ville kunne sove i flyet. Men inden skulle vi igennem en problematisk check-in i lufthavnen. Nogle havde glemt at fortaelle os, at man skal betale skatter ved check in, naar man har forladt lufthavnen. Vi boardede i sidste oejeblik.

Ingen kommentarer: