fredag den 25. juli 2008

Som fiskene i havet


Så var vi i Sydney Aquarium. Vi startede turen rundt med lidt kedelige fisk. Dvs. dem med almindelige farver. Man kom forbi en kæmpe krokodille og et stort overdækket bassin med en sæl inden man blev ledt til en tunnelgang, som gik igennem et enormt akvarium med masser af hajer, en stor skildpadde og forskellige størrelser rokker (tror jeg det var). Meget imponerende. Den sidste afdeling var de eksotiske fisk i alle regnbuens fantastiske farver. Dem man troede kun fandtes i tegnefilm. De var ikke til at få øjnene fra. Bagefter tog jeg med Petter, Eva og et af de gifte par (Joanna og Christian) til den Food Court under shopping centret ved Sydney Tower. Et praktisk sted, fordi man kan købe sin mad i forskellige boder, og alligevel sidde sammen og spise. Efterfølgende forlod jeg selskabet for at hente dvden med mine billeder i fotobutikken. Jeg havde selvfølgelig glemt den i går. Så mødtes jeg med Rasmus R og Christian E. Vi havde aftalt, at vi skulle på havnerundfart. Joanna havde fortalt, at de havde været afsted for nogle dage siden. At man med sit wyd-pas kunne få halv pris. Jeg var den eneste der havde mit med, men det kombineret med alle vores studiekort gav os en billet til lige over 100 kr. Vi troede vi gik forkert, for vi blev vist ned på du fornemt skib, og en ansat fortalte os, at det var nøjagtigt det skib, som Paven havde sejlet rundt i. Da vi kom ind var der dækket fint op. Ikke som vores gamle danske færger. Vi så lidt fortabte ud, så en mand spurgte om vi var faret vild. Han viste os vej og vi fandt ud af, at det var kaptajnen. Vi fandt også ud af, at vi havde købt billet til et 'coffee cruise', så der var kaffe og kage i restauranten vi var blevet vist ind i. Turen var dejlig. Den tog lidt mere end en time, og trods regnen fik vi en dejlig oplevelse og en dramatisk udsigt over Sydney. Da vi gik fra borde rettede vi næsen mod Museum of Contemporary Arts. Vi var der ikke længe, for de lukkede. Men det vi så, var pænt mærkeligt. Nej. Jeg er ikke kunstkender og er nok bare ikke i stand til at finde mening med galskaben. Jeg nåede lige hjem i lynbad, inden jeg hurtigt var tilbage til Circular Quay. Denne gang fordi vi var en del der havde fået billetter til en koncert i Sydney Opera House Concert Hall med Sydney Symphony, der spillede Strauss, Saint-Saens og Sibelius. Sidstnævnte tog klart Kristines førstepris. Koncerten blev dirigeret af den danske dirigent Thomas Dausgaard. Det gav endnu en gang anledning til at få dannebrogsflaget frem. Det var i hvert fald en stor oplevelse ikke bare at få turistturen rundt i dagtimerne, men rent faktisk også opleve hvad operahuset som er blevet skabt til. Her i toget tilbage, glæder jeg mig bare til at kravle ned i soveposen, inden den sidste hele dag i Australien. Jeg er stadig ikke helt sikker på, hvad jeg skal bruge dagen til. Men det vil morgendagen vise.

Ingen kommentarer: